با نوجوانم
5 مشکل از نوجوان و راه حلها ” فضلیان”
نوجوان شماره (1)
جنسیت:دختر و پسر(دوقلو)
سن:16
مشکل:بچه ها بسیار علاقه دارند که با دوستانشان (گروه همسالان)به تفریح بروند .پارک .خانه ی دوست.ومادر کاملا مخالف رفتن آنهاست ولی با آمدن دوستان به خانه موافق است
راه حل:
مادر می تواند با گفتن یک نه ” قاطع کاملا صورت مسئله را پاک کند
آیا پاک کردن صورت مشکل .ماده و اصل مشکل را از بین میبرد؟
خیر این امر همیشه سبب میشود بچه ها تحت فشار حرف مادر را گوش کنند ولی آیا همیشه فرزندم تحت نظارت مستقیم من قرار دارد؟آیا من مادر نباید روزی را پیش بینی کنم که فرزندم نیاز باشد بنا بر موقعیت شغل یا تحصیل با فاصله ی مکانی با من زندگی کند حال با پیش فرضهای موجود من مادرچه باید بکنم؟
پیشنهاد1:دوست شدن با مادر دوست فرزندمان:این راه حل به ما کمک می کند تا زمانهایی را در طول هفته برای گذران اوقات فراغت به بهانه های مختلف “صرف عصرانه"پاک کردن سبزی"تهیه کیک یاشیرینی"درست کردن نذری"و…. به منزل همدیگر برویم
پیشنهاد2:تشکیل جلسه ماهانه ی.قرآنی “بانکی” تربیتی” و…..که مادربه همراه فرزندانشان شرکت کنند(نوجوانان در صورت تمایل در جلسه باشند وگرنه در اتاق مجزا مشغول بازی یاکارهایی که دوست دارند شوند)
پیشنهاد3:تنظیم یک گردش تفریحی یا علمی:مثلا وقتی قرار است امروز با اعضای خانواده به تفریح چند ساعته به چشمه علی برویم از نوجوانمان بخواهیم که دوستش را هم دعوت کند یا اگر قرار است نوجوان من با دوستش به پارک برود من از آنها بخواهم به عنوان مسئول تدارکات در جمعشان حضور داشته باشم(تذکر:البته اجرای این مواردلازمه اش ایجاد رابطه ی دوستی با دوستان نوجوانمان میباشد) وخلاصه اینکه ناظرنامحسوس مهربان باشیم
نوجوان شماره2
جنسیت:دختر
سن:14سال
مشکل:نوجوان تمایل زیادی به استفاده از هندزفری در محیط خانه یا گاها بیرون دارد ومادر کاملا مخالف این کار است
راه حل: جوان یا نوجوان در سنینی به سر میبرند که این دوران بعضی از مسایل را به دنبال دارد نوجوان از کار نو” جدید"کاری که توجه دیگران را به سمت او هدایت می کند علاقه مند است ایام نوجوانی مان را به خاطر بیاوریم کارهایی را که انجام می دادیم و خوشایند خانواده نبود البته با گذر زمان مصادیق کارها تغییر یافته ولی محتوا همان است
حال وقتی مطلعیم از این روحیه مطرح شدن ودیده شدن پس در صدد ارضای این حس برآییم مثلا
در همین مورد مادر میتواند بجای ممانعت ومخالفت استفاده از این ابزار که نتیجه اش استفاده پنهانی از این ابزاراست میتواند به نوجوان هم محتوا دهد وهم شیوه ی استفاده صحیح و بجا از این ابزار را
برای نمونه :بنا بر علاقه فرزندمان یک محتوای صوتی یا صوتی تصویری از سخنرانی مذهبی"علمی"ادبی"و…… آماده کنیم و از فرزندمان بخواهیم آن را برای ما نت برداری کند ودر ازای این کار هزینه ی مختصری به او بدهیم .سعی کنیم از انرژی فرزندانمان در اجرای کارهای
خوب استفاده کنیم مابا این کار هم حس فرزندانمان را پاسخ گفتیم وهم محتوای مورد نظرمان را به گونه ی غیر مستقیم به او القاء کردیم
نوجوان شماره3
جنسیت:پسر
سن:13سال
مشکل:روابط عمومی ضعیف
راه حلش:یادمان نرود که بچه های ما آنچه که هستیم می شوند پس سعی کنیم خودمان در برقراری ارتباط قوی عمل کنیم وبه خاطر داشته باشیم تربیت روندی تدریجی و سیستم وار است در گرفتن نتیجه صبور باشیم
-اجرای نمایش:هرچه سن نوجوانتان کمتر باشد این شیوه بهتر نتیجه می دهد مثلا شما میزبان و فرزندتان مهمان است دیالوگهایی گه در یک مهمانی ردوبدل می شود رااجرا کنید
در طول هفته چندین مورد از این اجراها مربوط به مسائل اجتماعی را با هم وبا کمک خواهر و برادر انجام دهید
نوجوان شماره4
جنسیت:پسر
سن :13
مشکل:بی مسئولیتی در انجام کارها”
راه حل:با توجه به مقدمه فوق"سن آموزش مسئولیت 2-3 سال است نه 13 سال ولی هنوز فرصت باقی است هر چند دیر شده
علاقه فرزندتان را بنگرید در ازای انجام درست یک مسئولیت تشویقها یا تنبیهاتی را در این راستا اعمال کنید از مسئولیتهای آسان شروع کنید ودر رسیدن به نتیجه عجله نکنید
مثلا یک روز مسئولیت بردن خواهر یا برادر کوچکش را به کلاس هنری یا ورزشی را به او بدهید یا مسئولیت خرید نان(حتی اگر چند شب مجبور شوید نان سرد بخورید به خاطر فراموش کردنش)و……
نوجوان شماره5
سن:15
جنسیت:پسر
مشکل:برادر کوچکش که 10 سال دارد را به اسم شوخی می زند (با ضربات مشت"کراته"وحرکات هیجانی دیگر)
راه حل:نوجوان سرشار از انرژی و پتانسیل نهفته است اگر این انرژی از راه صحیح مثل ورزش کردن یاانجام فعالیت یدی(کار کردن)تخلیه نشود بلای جان اعضای خانواده می شود یا به صورت پنهان یا آشکار
-یک کیسه ی بوکس وسط اتاقش آویزان کنید تا در صورت فعال شدن انرژی تخلیه نیرو کند
-ورزش"مطالعه وهر انچه که از بدن انرژی می کاهد
-دقت در نوع تغذیه(خوردن کم قندیجات)